Polacy nocą ruszyli na zakupy w sieci

Dziś już szósta edycja Dnia Darmowej Dostawy.
W Polsce to dzień, gdy sklepy internetowe mogą się pochwalić rekordową sprzedażą.

Piotr Mazurkiewicz

W tym roku udział w projekcie weźmie ponad 2,6 tyś. sklepów internetowych.
Darmowa dostawa w sklepach biorących udział w akcji dotyczy wyłącznie zamówień realizowanych na terenie Polski. Poczta Polska podaje, że podczas poprzedniej edycji tego dnia obsłużyła ponad 300 tyś. zamówień, a w kolejnych dwóch dniach dodatkowe 570 tyś. paczek.

Ruch w biznesie

Rokrocznie przybywa przesyłek obsługiwanych tego dnia. Coraz więcej klientów w okresie
przedswiatecznym, aby uciec przed kolejkami w sklepach stawia na e-zakupy.
Widać to również po uczestnikach akcji - podczas Dni Darmowej Dostawy w 2014 r. 90 proc. badanych sklepów przyznało, że ruch na ich stronach w porównaniu z listopadem
zwiększył się, a 80 proc. potwierdziło większą liczbę złożonych zamówień.

 

- To bardzo dobry sygnał dla biznesu. Sprzedawcy obawiali się, że w tym dniu będzie dużo zamówień o małej wartości. Tymczasem tak nie jest - podkreśla Krzysztof Bartnik, inicjator i pomysłodawca Dnia Darmowej Dostawy.
Pozytywnym trendem, który zakorzenia się w sektorze e-commerce, jest oferowanie szybkiej i czesto darmowej dostawy towarów oraz zapewnienie bezpłatnego zwrotu artykułów.
Są to absolutnie najważniejsze kryteria mające wpływ na ostateczną decyzje zakupową
klientów sklepów internetowych - mówi Rossen Hadijev, człownek zarządu Grupy Integer.pl
Z badań tej firmy wynika,że darmowy zwrot produktów może się przyczynić do zwiekszenia obrotów e-sklepu od 50 do nawet 350 proc. Firma badawcza Gemius w jednym z ostatnich
raportów podała, że 83 proc. internautów w Polsce kupowałoby online więcej, gdyby istaniała opcja darmowego zwrotu.
Tegoroczna edycja jest także pierwszą, odkąd weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumentów, dzięki której ich prawa, choćby dotyczące e-zakupów, zostały znacznie poszerzone. O nowym prawie było stosunkowo głośno, co mogło przekonać do internetu osoby wcześniej sceptyczne wobec tej formy zakupów.
- W ustawie ustanowiono m.in. obowiązki informacyjne spoczywające na przedsiębiorcy (sprzedawcy), wydłużono dotychczasowy termin na prawo do odstąpienia od umowy zawartej
z konsumentem poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość w czasie ( z 10 na 14 dni ),
określono zasady ponoszenia kosztów dostawy w przypadku zwrotu towaru - mówi Małgorzata Sieradzka, adwokat w Kancelarii Adwokackiej MSW, wykładowca Uczelni Łazarskiego.

Cena jest najważniejsza

Wciaż głównym kryterium decydującym podczas e-zakupów jest cena produktu, ale w czołówce znajdują się także koszty dostawy. Według badań TNS dla Ceneo w ciągu ostatniego roku o 19 pkt proc. spadł odsetek osób, które uważają, że koszty dostawy są zbyt wysokie, wciąż jednak ocenia je tak 52 proc.
z ankiety wynika również, że Polacy preferują usługi kurierskie. Co czwarty z kolei preferuje paczkomaty, 7 proc. osobisty odbiór w punkcie firmy. Autorzy badań podkreślają, że w miastach z ponad 500 tyś. mieszkańców tę formę preferuje aż 18 proc.
- Polacy przekonali się najpierw do ogólnej idei zakupów internetowych, a teraz zaczynają dokonywać coraz bardziej świadomych decyzji przy wyborze konkretnych ofert i są wobec rynku coraz bardziej wymagający - mówi Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.
Akcja dotyczy tylko jednego dnia, ale coraz więcej e-sklepów oferuje darmową dostawę oraz zwrot towarów przez cały rok. Widać to szczególnie mocno po branży odzieżowej, a sukces takich sklepów jak Zalando wynika właśnie z postawienia promocji na ten element.
Konsumenci długo obawiali sie kupować ubrania w sieci z racji potencjalnych problemów z rozmiarówką. Dzięki łatwym zwrotom problem znika, a odzież stała się drugą najczęsciej kupowaną w sieci kategorią po sprzęcie elektronicznym.

Kontakt do kancelarii
Tel. 606-996-361
Tel. 733-555-498
mail. kancelaria@adwokat-sieradzka.pl

Fromularz kontaktowy
Imię:
Nazwisko:
E-mail:
Zapytanie:

Copyright © 2015 Kancelaria Adwokacka MSW